ملاحظه آثار خطرناک چشم‏چرانى، به روشنى نشان مى‏دهد که عفت چشم براى پیشگیرى از انحرافات جنسى تا چه حدّ اهمیت دارد و چرا قرآن کریم، مرد و زن مسلمان را پیش از دعوت به عفّت جنسى، به عفت چشم دعوت مى‏کند؟

 

«قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم ویحفظوا فروجهم ذلک ازکى لهم إنّ اللَّه خبیر بما یصنعون»[1] نور ایه 30

 

به مردان با ایمان بگو عفّت چشم و عفت جنسى را رعایت کنند، این اقدام به پاکى آنان مى‏افزاید، بدون شک خداوند به آنچه مى‏کنند، آگاه است.

«وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن»[2] نور ایه 32

 

وبه زنان با ایمان بگو عفت چشم و عفت جنسى را رعایت کنند.

 

حضرت على علیه السلام در سخنى فرمود:

 

«نعم صارف الشّهوات غضّ الأبصار»[3] غرر الحکم، حدیث شماره 9924

 

 

 

عفّت چشم، مانع خوبى براى پیشگیرى از شهوتهاست.

 

عفّت چشم، نه تنها از انحرافات جنسى پیشگیرى مى‏کند، بلکه در سازندگى روانى انسان، اثر دارد. امام على علیه السلام فرمود:

 

«من عفّت اطرافه حسنت اوصافه»[4]

 

کسى که نگاه‏هاى او عفیف باشد، اوصافش نیکو خواهد بود.

 

در روایات اسلامى براى تشویق به عفت چشم و برخوردارى از آثار سازنده آن، سه پاداش ارزنده مژده داده شده است:

 

1- چشیدن شیرینى ایمان‏

 

2- احساس شیرینى عبادت‏

 

3- ازدواج با حورالعین‏

 

* از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله روایت است: خداوند فرمود: نگاه آلوده، تیرى زهرآگین از تیرهاى شیطان است. کسى که آن را از بیم من ترک کند، (به جاى لذّت زودگذر آن) ایمانى به او مى‏دهم که شیرینى آن را در جان خود احساس کند.[5]* رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

 

هرمسلمانى که بى‏اختیار چشمش به زیباییهاى زنى بیفتد و چشم فرونهد، خداوند به‏او توفیق عبادتى مى‏دهد که شیرینى آن رااحساس مى‏کند.[6]

 

* موجبات عفت چشم‏

 

چگونه مى‏توان عفت چشم را تحصیل کرد؟ نوجوانان گرفتار کششهاى جنسى و چشم‏چرانى، از چه راهى مى‏توانند چشم خود را از نگاههاى آلوده حفظ کنند؟

 

شخصى از امام على علیه السلام پرسید: از کدام وسیله براى چشم‏پوشى از نگاههاى حرام مى‏توان کمک گرفت؟ امام فرمود:

 

«بالخمود تحت سلطان المطلع على سترک»[7]

 

با این احساس که زیر نظر خداى قدرتمندى هستى که بر اسرار نهان تو آگاه است.

 

تقویت ایمان و احساس حضور خداوند توانا و دانایى که از رازهاى درونى انسان آگاه است، بهترین وسیله براى مبارزه با چشم‏چرانى و هرزگى چشم است. کسى که باور دارد که خدا نگاههاى خیانت‏آمیز او را مى‏بیند.[8] وفرشتگان او نگاه ناپاکى را به عنوان گناه در نامه عملش ثبت مى‏کنند و روزى به حساب آن رسیدگى خواهد شد، بدون شک از گناه دیده فرو خواهد بست.

 

* قانون حجاب‏

 

حجاب براى بانوان، زمینه طبیعى عفت چشم را فراهم مى‏سازد. قرآن کریم پس از اینکه مردان و زنان با ایمان را به عفّت چشم و عفت جنسى توصیه مى‏کند، قانون حجاب اسلامى را مطرح مى‏فرماید:

 

«ولایبدین زینتهنّ إلّا ماظهر منها ولیضربن یِخُمُرِهِنَّ على جیوبهنّ»[9]

 

بانوان نباید زیور خود را جز آن مقدار که ظاهر است، آشکار کنند و باید روسریهاى خود را بر سینه‏هاى خود افکنند.

 

علما فتوا داده‏اند: «زن باید بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند، ولى پوشاندن صورت و دستها از مچ به پایین واجب نیست.»

 

2- منظره‏هاى جنسى:

 

خطرناکترین آفت عفّت وقویترین ابزار انحرافات جنسى، تماشاى منظره‏هاى شهوت‏انگیز و انواع منظره‏هاى جنسى اعم از عکس، مجله، فیلم و ... مى‏شود. این آفت در جامعه امروز بیش از هر خطر دیگرى نسل نو را تهدید مى‏کند.

 

تهیه و تولید انبوه عکس‏ها، مجله‏ها و فیلمهاى مستهجن جنسى و توزیع آن در میان نوجوانان به روشهاى مختلف و به کار گرفتن ماهواره براى اشاعه آن، بیانگر یک توطئه فرهنگى حساب شده براى نابود کردن عفت عمومى و فراهم ساختن زمینه سلطه قدرتهاى استکبارى بر کشورها بویژه کشورهاى‏ اسلامى است.

 

تماشا کنندگان این منظره‏هاى عفّت سوز آینده خویش و جامعه خود را تباه مى‏کنند و اگر توبه نکنند، این بى‏عفتى در قیامت به صورت آتشى گدازنده، دیده‏هاى آنان‏را فراخواهد گرفت. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در این باره فرمود:

 

«من ملأ عینه من حرام ملأ اللَّه عینه یوم القیامة من النار إلّا أن یتوب ویرجع»[10]

 

کسى که دیده خود را از حرام پر کند، خداوند در روز قیامت چشمش را از آتش پر مى‏کند، مگر آنکه توبه کرده و بازگردد.

 

3- موسیقى مُطرِب:

 

«موسیقى مُطرب» که در زبان روایات اسلامى به آن «غنا» گفته مى‏شود، یکى دیگر از آفات بزرگ «عفّت» است.

 

رسول خدا صلى الله علیه و آله درباره نقش «غنا» در انحراف جنسى فرمود:

 

«الغنا، رقیة الزّنا»[11]

 

غنا، افسون زناست.

 

این تشبیه زیبا، رساترین تعبیر درباره نقش خطرناک و جادوگرانه موسیقى مطرب در آلودگیهاى جنسى است.

 

4- خلوت کردن با نامحرم:

 

یکى دیگر از آفاتى که عفت را تهدید مى‏کند، خلوت کردن مرد با زن نامحرم است. نوجوان وقتى با دختر یا زنى نامحرم خلوت کند، در معرض وسوسه‏هاى شیطان قرار مى‏گیرد.

 

خلوت کردن با نامحرم حتّى براى افرادى که درمراتب والایى از علم و تقوا هستند خطرناک است و هیچ کس نمى‏تواند با تکیه بر قدرت بازوى تقوا خود را در معرض این آفت قرار دهد.

 

5- بیکارى:

 

بسیارى از بزهکاریها و انحرافات جنسى جوانان در اثر بیکارى وبى‏برنامگى براى اوقات فراغت است. بیکارى آفت عفت است و کار، یکى از بزرگترین نعمتهاى الهى بوده و نقش بارز آن در پیشگیرى از مفاسد و انحرافات اخلاقى و اجتماعى روشن است.

 

در روایات اسلامى بیکارى بشدت مورد نکوهش قرار گرفته است.

 

پیغمبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود:

 

«إن اللَّه یبغض الصحیح الفارغ لافى شغل الدنیا ولا فى شغل الآخرة»[12]

 

خداوند شخص سالم و بیکارى را که نه در راه انجام کار دنیا و نه در راه انجام کار آخرت است، دشمن مى‏دارد.

 

و کار چه براى تأمین زندگى دنیوى باشد و چه براى تأمین زندگى اخروى، از آن مفاسد پیشگیرى مى‏کند.

 

آن حضرت درباره ضرورت برنامه‏ریزى براى اوقات فراغت فرموده:

 

«إن کان الشُغل مجهدة فالفراغ مفسدة»[13]

 

اگرچه کار خسته کننده است، ولى بیکارى فساد مى‏آفریند.

 

در سخنى منسوب به امام على علیه السلام آمده است:

 

«القلب الفارغ یبحث عن السّوء والید الفارغة تنازع الى الإثم»[14]

 

دلِ بیکار، دنبال کارِ زشت است و دست بیکار به سوى گناه دراز مى‏شود.

 

قرآن کریم توصیه مى‏کند که انسان باید براى اوقات فراغت خود برنامه‏ریزى کند تا هیچ وقت بیکار نباشد:

 

«فإذا فرغت فانصب»[15]

 

هنگامى که از کارى فارغ شدى، به کارى دیگر بپرداز.

 

طبق این رهنمود، افراد با ایمان در واقع، اوقات فراغت ندارند. امام على علیه السلام در توصیف مؤمن چنین مى‏فرماید:

 

«مشغولٌ وقته»[16]

 

اوقات مؤمن، مشغول است.

 

این بدان معنا نیست که اهل ایمان، تفریح و استراحت ندارند، بلکه شخص مسلمان هیچ وقت بیکار نیست و براى تمام اوقات خود برنامه دارد.

 

یکى از برنامه‏هایى که روایات اسلامى تأکید کرده که در برنامه‏ریزى اوقات گنجانیده شود، استراحت وتفریح است. امام على علیه السلام فرمود:

 

«إنّ لیلک ونهارک لایستوعبان لجمیع حاجاتک فاقسمها بین عملک وراحتک»[17]

 

فرصت تو در شب و روز کمتر از آن است که هرچه بخواهى در آن انجام دهى، بنابر این باید اوقات خود را میان کار و استراحت تقسیم کنى.

 

نیازهاى انسان، نامحدود و فرصت او محدود است، بدون استراحت و با تلاش شبانه‏روزى، انسان نمى‏تواند همه خواسته‏هاى خود را تأمین کند، تنها با برنامه‏ریزى صحیح و تقسیم اوقات، میان کار و استراحت، مى‏توان به نتیجه مطلوب رسید.

 

اسلام مخالف استراحت، تفریحاتِ سالم و بهره‏گیرى از لذتهاى مشروع نیست، بلکه براى ارائه کار بهتر، به آن توصیه نیز نموده است؛[18] شخص مسلمان باید براى اوقات خود بگونه‏اى برنامه‏ریزى کند که وقت خالى نداشته باشد، نظام اسلامى نیز باید براى اوقات فراغت جامعه و بخصوص‏ نوجوانان برنامه‏ریزى کند. از نظر اسلام، تفریحات سالم و بهره‏بردارى از لذتهاى مشروع با هدف و انگیزه الهى، نه‏تنها کار محسوب مى‏شود، بلکه عبادت است و خداوند به آن پاداش نیز عنایت مى‏کند.[19]

 

 


جشن تکلیف ویژه پسران، ص:81 -  87

 

[1] ( 1) نور ایه 30

 

[2] ( 2) نور ایه 32

 

[3] ( 3)- غرر الحکم، حدیث شماره 9924

 

[4] ( 1)- همان

 

[5] ( 2)- میزان الحکمة، ج 10، ص 78، حدیث شماره 19985

 

[6] ( 3)- همان، حدیث شماره 19986

 

[7] ( 1)- بحار الانوار، ج 104، ص 41، حدیث 52

 

[8] ( 2)-« یعلم خائنة الأعین و ما تخفى الصدور»( غافر، آیه 19.)

 

[9] ( 3)- نور، آیه 32

 

[10] ( 1)- بحار الأنوار، ج 76، ص 334

 

[11] ( 1)- همان، ج 79، ص 247، حدیث 26

 

[12] ( 1)- شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحدید، ج 17، ص 146

 

[13] ( 2)- تنبیه الخواطر، ج 1، ص 60

 

[14] ( 3)- ر. ک. شرح نهج البلاغة، ابن ابى الحدید، ج 20، ص 303، حدیث 473

 

[15] ( 4)- انشراح، آیه 7

 

[16] ( 1)- نهج البلاغه، کلمات قصار، کلام 333

 

[17] ( 2)- غرر الحکم، حدیث شماره 3641

 

[18] ( 3)- ر. ک. بحار الأنوار، ج 77، ص 71، حدیث 1

 

[19] محمد محمدى رى شهرى، جشن تکلیف ویژه پسران، 1جلد، نشر مشعر - تهران، چاپ: 1.